Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Santa Clara en Varadero

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

25 Juli 2010 | Cuba, Varadero

Zaterdag 24 juli

Na ons bezoek aan Cayo Coco zijn we vertrokken naar Santa Clara. Via de dijk reden we naar Moron. In plaats van de weg te nemen naar Ciego Avila namen we de kleine weg naar Florencia. Dit stadje ligt in een glooiend heuvelland. Dit deed de eerste kolonisten denken aan Toscane en daarom noemden ze hun nederzetting naar de stad Firenze.In de buurt van dit stadje ligt een groot stuwmeer voor de productie van electriciteit. Ondanks het regenseizoen stond dit meer minstens 5 m lager dan het eigelijk moet. We hebben in de buurt een kleine wandeling gemaakt. Vervolgens reden we door het gebergte Sierra Jatibonico via Dolores en Remedios naar Santa Clara. Het was in Remedios dat Che Guevara zijn aanval voorbereidde op de geblindeerde trein in Santa Clara. In Santa Clara logeerden we in het centrum van de stad in het hotel Santa Clara Libre. Die avond hadden we pech. Zowat de ganse avond heeft het geonweerd en konden we het hotel niet verlaten.
De volgende dag was het zondag en de dag en de dag voor de Nationale Feestdag van Cuba. De grote viering hier voor zouden juist in Santa Clara plaatsvinden. Bijgevolg waren alle musea gesloten. Het enigste wat we hebben kunnen bezoeken is de plaats van de geblindeerde trein die door Che veroverd werd. Deze verovering luidde het einde in van het Batista-regime. De assen van Che Guevara zijn ook in Santa Clara begraven. Op het plein van de Revolutie staat dan ook een groot standbeeld van hem en is er een groot museum over hem. We hebben alleen maar het beeld kunnen bezoeken en dan nog van op afstand daar men daar alles klaar was aan het zetten voor de viering van de volgende dag.
Daar alles gesloten was zijn we maar 1 dag in Santa Clara gebleven en dan doorgereden naar Varadero. Een deel van de rit ging over de Autopista en het laatste deel over kleinere wegen. Dit maal slechts 10 km verkeerd gereden door gebrek aan richtingsborden.
Varadero is het toeristisch paradijs van Cuba. Op een landtong van circa 13 km lang staat het ene vakantie hotel naast het andere. Allemaal all-in hotels. Wij vonden onderkomen in het begin van de strip in hotel Aquazul. Op de strip vindt men verschillende restaurants, bars en souveniershops. Dus de ideale plaats om te gaan shoppen. Een klein minpuntje was het feit dat Patrick last kreeg van een lichte oorontsteking en verkoudheid. Doch we waren op de juiste plaats. In Varadero is er een speciale medische dienst voor de toeristen.
We zijn maar 1 dag in Varadero gebleven en daar we nu twee dagen voorlagen op ons programma hebben we besloten om toch nog naar Pinar del Rio in het Westen van Cuba te rijden.