Noord Botswana: de zoutpannen - Reisverslag uit Gweta, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Noord Botswana: de zoutpannen - Reisverslag uit Gweta, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Noord Botswana: de zoutpannen

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

18 Juli 2011 | Botswana, Gweta

Hi,

het is reeds enkele dagen geleden dat we iets van ons hebben laten weten. Dit komt door dat in de meeste hotels geen internet was, wel wi-fi doch daar hebben we een eigen laptop voor nodig die we dus niet hebben.
Vanuit Ghanzi zijn we terug richting Maun gereden. Weer 400 km naar het noorden. Enkel km voor Maun stond de weg op het punt om te overstromen. Je vraagt je af hoe dit mogelijk is in zo een droog land. Maar afgelopen jaar heeft het zeer veel geregend in Angola en voor meer dan twintig jaar strekt zich de Okavanga Delta verder uit naar het zuiden.
We besloten om toch maar niet in Maun te overnachten en door te rijden naar Gweta. Dit plaatsje ligt halverwege Maun en Francistown. De weg loopt langs enkel grote natuurparken, die voor een groot deel uit zoutvlaktes bestaan, de zogenaamde pannen.
In Gweta vonden we alvlug het enigste hotel. Hier was het grote paniek. De ganse stad zat reeds enkele dagen zonder stroom en water. Diezelfde avond werd gelukkig de stroom terug hersteld, doch het water nog niet. We sliepen in zogenaamde rondavels,. Dit zijn ronde hutten. Doch deze hutten waren wel mooi ingericht en hadden toch redelijk wat luxe. Het nadeel was wel dat de WC en de douche buiten in de open hemel lagen. En 's nachts vroor het.Gelukkig hadden we een mooie , gezellige avond aan de bar van het hotel.
Voor de volgende dag hadden we een safari geboekt naar de zoutpannen en de Baobab bomen.De streek wemelt van deze bomen. Ze zijn oeroud (tot 2000 jaar oud)en majestieus. Vervolgens reden we naar de zoutpannen. Deze zijn ongeveer zo groot als België. Deze vlaktes zijn volledig bedekt met een laag zout. Hierop groeit niets. Alleen zie je hier en daar een eiland met begroeiing.
De dag daarna ging het naar Francistown, de 2de grootste stad van Botswana. Dit is een redelijk moderne stad waar niet veel te zien is. Van hieruit gaat het dan richting zuiden.

• 18 Juli 2011 - 19:27

Nicole Van Asten:

Tjeu en reisgezellen eindelijk een bericht,we werden ongerust .Maar we lezen dat jullie ondertussen echt niet stilgezeten hebben,er is zo veel te zien.Dit zijn onvergetelijke momenten.Groeten

• 19 Juli 2011 - 16:20

Jef Plas:

Wat een prachtige tocht in een wereld waar ooit de mens tot leven kwam. Nog een nazaat van een neandertha

• 19 Juli 2011 - 16:23

Jef Plas:

Wat een prachtige tocht door een wereld waar ooit de mens tot leven kwam. Al een nazaat van een neanderthaler gezien?
    Het is hier een kwakkelweer, dus geniet van de warmte in Afrika.

• 22 Juli 2011 - 19:18

Nicole Van Asten:

Hallo,En alles oke ?,het is zo stil in Afrika.
    Groeten

• 23 Juli 2011 - 07:43

Hedwige:

Ben zelf een week naar zee geweest, en ik dacht nog dat ik berichten zou missen, dus niets gemist. Nog een fijne reis verder.
    groetjes uit Bree