Kimberley, the Big Hole - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Kimberley, the Big Hole - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Kimberley, the Big Hole

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

25 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Kimberley

Hi,

We zijn zaterdag 23 juli vertrokken uit Gaborone. Voordat we vertrokken hebben de drie anderen nog een grote heuvel juist buiten Gaborone beklommen. Vervolgens ging het zuidwaarts richting Lobatse en Ramatlabama. Dit is de grens met Zuid-Afrika. Voor de tweede maal werden we onderweg (10 km voor de grens) betrapt op te hard rijden.Doch de politiemannen waren zeer vriendelijk. Ze vroegen 720 Pula (= circa 80 euro). Peter gaf hen onmiddellijk dit bedrag en zij retourneerden het. Blijkbaar hadden ze geen goesting om het nodige papierwerk te doen.
Het oversteken van de grens nam slechts een twintigtal minuten in beslag. Vervolgens was het nog maar een 30 km verder naar Mafikeng. Mafikeng is de geboorteplaats van de Boyscouts.Tijdens de Anglo-Boers oorlog werd de stad belegerd door de Boeren en kolonel Baden-Powell was de bevelhebber van het Stadsgarnizoen.Tijdens het beleg, dat 5 maanden duurde, richtte hij een jongensvereniging op die ondersteuning verleenden aan de verdedigers van de stad. Dit was het begin van wat later de Scoutsbeweging zou worden. Spijtig genoeg konden we op zondag het Scoutsmuseum niet bezoeken daar het gesloten was.
Zondag zijn we dan doorgereden naar Kimberley. We hebben dit gedaan via allerlei kleine gravelwegen. Het was een tocht van meer dan 300 km. In Warrenton zijn we even gestopt bij de rivier de Vaal. Deze rivier vormde vroeger de grens met de boeren republiek Transvaal. In Kimberley konden we overnachten op de terreinen van de Big Hole. We waren wel de enigste gasten en na het avondeten werd het restaurant gesloten. Bijgevolg hebben we maar het nodige bier meegenomen naar de kamer en daar de avond doorgebracht.
De dag daarna hebben we het Big Hole bezocht. Dit is het diepst door de mensen gegraven gat ter wereld. Op deze plek werden de eerste diamanten gevonden en startte de Beers (Cecile Rhodes) met zijn diamanten imperium. Op dit moment is het een grote toeristische attractie. Het eerste gedeelte van het terrein is een reproduktie van Kimberley rond circa 1880. Een soort Bokrijk. Vervolgens kan men het bezoekerscentrum bezoeken. Eerst krijgt men een 20-minuten durende film te zien over het ontstaan van Kimberley en het Big Hole. Vervolgens wordt het Big Hole zelf bezocht. Boven het gat is een bezoekers platform aan gebracht. Men kijkt recht in het 800 m diepe gat (doorsnede circa 1 km). Aan de andere kant heeft men een zicht op het moderne Kimberley. Als afsluiting is er dan nog een ondergrondse ervaring. Hier kan men ervaren hoe het ging in de mijn.
In de namiddag hebben we dan de moderne stad Kimberley bezocht.
Morgen breng ik dan het verslag van de laatste dagen in Zuid-Afrika.

tot ziens

• 30 Juli 2011 - 11:23

Hedwige:

Knappe foto's. Veilig thuis.