Bobonung: De grens met Zimbabwe - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Bobonung: De grens met Zimbabwe - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Bobonung: De grens met Zimbabwe

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

20 Juli 2011 | Botswana, Gaborone

Hi,

Vandaag (19 juli)zijn we dan van Francistown naar het zuiden gereden, richting Gaborone. Dit is een zeer drukke weg. Het is een tocht van circa 400 km. Na 200 km zijn we dan oostwaarts afgeslagen, richting Bonobung. Onderweg zagen we verschillende Baobab's. De streek rond Bobonung en de grens met Zimbabwe wordt de Tuli-block genoemd. Het is een rotsachtige streek met beperkte bewoning. Een waar natuurparadijs. In Bobonung vonden we alvlug de enigste lodge om te overnachten. Ter plekke konden we niet aan bier geraken en moesten dit eerst gaan kopen in de plaatselijke shop. Het werd in de lodge koud gezet zodat we 's avonds toch konden genieten van ons pintje.
's Anderendaags zijn we dan verder de Tuli-block ingereden, richting grens met Zimbabwe. We hebben hier een tocht van circa 200 km afgelegd over gravelwegen, die toch goed bereidbaar waren.
Op een bepaald moment kwamen we aan de Salomons Wall. Dit is een rotsbarriere, gelegen in een droge rivierbedding. Ze is ongeveer 80 m hoog en enkele km lang. Het is precies of het een gemetste muur is.
Bij het oversteken van de rivierbedding reden we ons vast in het losse zand. Gelukkig na wat duwen geraakten we er toch uit. Na de muur kwamen we dan aan de grens met Zimbabwe,Martin's Drift,aan de Limpopo-rivier. Algauw bleek deze grensovergang gesloten (reeds 2 jaar) daar de brug over de rivier was ingestort en beide landen nog niet eens waren wie ze ging repareren. Enkele vriendelijke grenswachten hebben ons mee genomen naar de ingestorte brug. Ze waren blij dat ze ook eens wat vreemdelingen zagen.
Van hieruit zijn we dan weer westwaarts gereden , richting de grote baan Francistown/ Gaborone. Onderweg zagen we nog een luipaard de weg oversteken.
Tegen het vallen van de duisternis bereikten we dan Serowe. Hier blijven we dan 2 nachten.