Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Camaguey

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

16 Juli 2010 | Cuba, Camagüey

Hallo,

eindelijk wat nieuws van mij. Tot nu toe was het nog niet mogelijk wegens ofwel geen internet of geen tijd.
Dinsdag hebben we een uitstapje gemaakt naar Las Terrazas. Dit is een herbebossingsprogramma. Wegens het groot succes is het uitgegroeid tot een toeristische attraktie. Men kan er wandelingen maken in de heuvels, een oude koffieplantage bezoeken en een canopytoer maken. Dit laatste hebben we niet gedaan, de rest wel. Het was een prachtige omgeving doch heuvelachtig en dus veel zweet gelaten. De temperatuur was rond de 35 °C>
Woensdag hebben we de wagen opgehaald en vertrokken uit Havana na heel wat moeite. Voordat Frans en Peter konden beschikken over de wagen waren er eerste nog 6 andere klanten waarvoor voor ieder een half uur uitgetrokken werd. Dus na circa 3 uur hadden we de wagen en konden pas rond 1 uur vertrekken. Bijgevolg hebben we het programma van die dag moeten inkorten en zijn rechtstreeks naar Trinidad gereden. Het was even zoeken om uit Havana te geraken doch het is gelukt. Op aanraden van Peter en Frans zijn we de autopista gevolgd tot in Santa Clara en toen binnenweg genomen. Dit was verkeerd. De binnenweg was op plaatsen bijna volledig weg. Ook liep de route door de bergen. Over 70 km deden we dan ook 2 uur. Doch we vonden in Trinidad een goed hotel.
Donderdag zijn we eerst Trinidad gaan bezoeken. Dit is een mooi voorbeeld van een 19e eeuws Cubaans stadje . Het staat ook op de World Heritage lijst. Het zijn lage gebouwen en de straten bestaan nog uit veldkeien. Na het bezoek zijn we naar Cienfuego gereden. Dit is een van de grote Cubaanse steden. Na wat rondgekenen te hebben en geeten zijn we door gereden naar Playa Giron. Het is hier dat in 1961 de anti-revolutionairen met behulp van de CIA landen en werden verslagen. We hebben het museum bezocht. Vervolgens ging het dan weer terug naar Trinidad (circa 200 km).
Vandaag zijn we dan vertrokken uit Trinidad richting Camaguey. Even buiten Trinidad ligt een mooie vallei waar vroeger suikerriet werd geteeld. We hebben er een oude plantage bezocht waar een 45 m hoge toren staat. Deze diende om de slaven in het oog te houden.
Vervolgens bezochten we Sancti Spiritus. Ook hier is er een mooi historisch centrum en een mooie brug. Na geëten te hebben in Ciego de Avikla zijn we door gereden naar Camaguey. In het hotel was er geen internet dus zit ik hier bij de telefoonmaatschappij dit berichtje te typen.
Foto's downloaden is een groot probleem. Ik vrees dat dit pas kan gebeuren als ik weer thuis ben.
Morgen rijden we dan weer door naar Hoguin.
Nog iets over het weer. Tot nu toe temperaturen tussen de 30 en 35 °C. In de namiddag en avond soms een serieuze onweersbui. Doch dan zaten we ofwel in de wagen of aan de bar.

zo tot volgende keer.

• 17 Juli 2010 - 06:54

Luc:

fijn om weer eens een verslagje te kunnen lezen

Nog veel reisplezier en ik zie uit naar het volgende verslag

• 17 Juli 2010 - 08:01

Hedwige:

Hoi wereldreizigers,

Blij nog eens wat te vernemen van jullie.
    Wij dachten dat je verloren gereden was, wat niet moeilijk is in zo'n land.
    Nog een fijne reis en tot het volgende bericht

• 17 Juli 2010 - 11:22

Frie Van Otterdijk:

Ik heb met veel plezier jullie verslag gelezen.De warmte is op dit moment wat gedaald en dat was misschien voor jullie ook beter?Veel reisplezier...we volgen alles.
    Peter,ik heb jouw ma nog zien voorbij fietsen een paar dagen geleden naar de kerk.Ze maakt het goed zo te zien.
    groetjes,

frie en M.L.