Pinar Del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Pinar Del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Pinar Del Rio

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

28 Juli 2010 | Cuba, Pinar del Río

Hallo,

na een dagje Varadero zijn we dan doorgereden naar Pinar del Rio in het westen van het land. Vanuit Varadero loopt een brede baan richting Havana via Matanzas.Alleen rond Havana was het een beetje moeilijk om de juiste weg te vinden bij gebrek aan richtingsaanwijzers. Na een beetje zoeken vonden we dan toch de Autopista naar het westen. Bij onze uitstap naar Las Terrazas hadden we reeds de eertste 60 km hiervan gedaan. Nu moesten we echter nog een 80 km verder. Circa 20 km voor Pinar sloeg het noodlot toe. We vielen zonder benzine en dit juist op een stuk waar geen bewoning of iets anders was. Peter en Frans zijn dan maar te voet verder gegaan in de hoop een benzinestation te vinden. Na 100 m werden ze al opgepikt door een vrachtwagen en die bracht hen naar het dichtsbijzijnde tankstation. Dit was niet gelegen op de autopista doch op de Carera Central een 10 km van de plek waar we stonden. Tevens gaf de vrachtwagenchauffeur hen een jerrykan mee om genoeg benzine mee te kunnen brnegen. De terugweg hebben ze te voet moeten afleggen. Na circa 2 1/2 uur waren we dus weer aan het rijden.Alvlug vonden we onderdak in een mooie hotel in het centrum van de stad.Het hotel was goed uitgerust met een restaurant en een goede bar. Dus we kregen de avond goed om.
De volgende morgen zijn we dan naar Vinales gegaan daar in Pinar die dag het sigarenfabriek dicht was. Op de heenweg naar Vinales werden we tegengehouden door een agent die ons vroeg om iemand mee te nemen naar zijn werk. Deze man werkte op een tabaksdrogerij en bood ons een rondleiding aan en tevens ieder een echte Cohiba sigaar. De drogerij stelde niet zoveel voor daar het nu niet het sezoen is voor de tabaksoogst.Doch we kregen een goede uitleg over de tabaksindustrie en over sigaren in het bijzonder. Vervolgens zijn we doorgereden naar Vinales. Bij de ingang van de stad heeft men een mooi uitzicht over de vallei en de tegenovergelegen Mogotes. Dit zijn restanten van afgeknotte bergen. Het doet een beetje denken aan het landschap in Halong Bay in Vietnam of aan de bergen langs de Parelrivier in China. We hebben onmiddellijk een wandeling met gids geboekt. Daar deze echter pas om 3 uur in de namiddag doorging hebben we eerst nog de grot van de Indio bezocht. Dit is een grottenstelsel van circa 1 km lang waarvan de helft afgelegd moet worden met een boot. De wandeling ging door het gebied van de Mogotes. Eerst bezochten we een tabaksboer. Hier kregen we een demonstratie van het rollen van een sigaar.De wandeling leidde ons tuissen velden, weiden, akkers en bossen. Ook werd een deel van een mogote beklommen.De wandeling duurde ongeveer 3 uur. Van Vinales ging het dan terug naar Pinar.
In de voormiddag van de volgende dag konden we dan eindelijk een sigarenfabriek bezoeken. We mochten er echter geen foto's maken. Wel kregen we een goed inzicht in de fabricage van sigaren. Rond de middag zijn we dan terug afgereden naar Havana. Onze laatste halte in Cuba.