Machu Pichu - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Machu Pichu - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Machu Pichu

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

24 Juli 2015 | Peru, Ayacucho

Hi allen,

Het is weer even geleden dat ik iets kon laten weten.
Op 21/07 bezochten we Machu Pichu, het hoogtepunt van onze reis. Deze oude Inca stad ligt ongeveer 40 km van Ollantaytambo. Ze is alleen te bereiken via de trein. Het is ongeveer 2 uur sporen tot Aguas Calliente, welk ligt aan de voet van de Inca stad. Dan is het nog eens 20 minuten met de bus 500 meter omhoog.
Frans en Peter hebben de tocht omhoog te voet gedaan en deden er circa 1 uur over. Patrick en ik hebben gewoon de bus genomen. Elke vijf minuten is er een bus. De rit omhoog is 12 dollar en naar beneden hetzelfde. Dan te bedenken dat ongeveer 10000 mensen per dag de site bezoeken.
De site is de moeite waard. Ze werd pas in de jaren veertig van de 20e eeuw ontdekt. Ze beslaat een grote oppervlakte. De meeste gebouwen zijn nog intact en missen alleen het dak. Men vermoed dat het een religieus centrum van de Inca’s was. De ganse site bestaat uit een drietal delen verbonden met verschillende pleinen en terrassen. Ze ligt tegen een berg helling aan een 500 meter boven de valleibodem. We bezochten de voornaamste plekken in de stad, zoals: de hut van de Caretaker, de zonnetempel, de tempel van de Condor, enz.
Het ganse bezoek besloeg meer dan 4 uur. Daarna terug afgedaald naar Aguas Caliente. Dit is een echt toeristisch centrum. Veel hotels, hostals en Hospedajes. Voor dat men het station bereikt moet men door een immens grote souvenier markt, het ene kraampje tegen het andere.
Om 18 uur hadden we onze trein terug en waren bijgevolg pas om 20 uur terug in Ollantaytambo.
De dag daarna zijn we dan naar Andahuaylas gereden. Dit plekje ligt aan de voet van het hoogste deel,van de Peruviaanse Andes. Om het te bereiken moesten we circa 350 km afleggen en twee passen over van circa 4000 meter. Alles ging goed totdat we halverwege de eerste pas waren. Een oud zeer dook weer op. De motor van de wagen werd weer te heet en de veiligheid sprong weer aan. Bijgevolg slechts tegen 25 per uur naar boven en tegen 50 naar onder. Ondertussen nog verschillende keren het water van de koeling aangevuld. Bijgevolg kwamen we pas rond 20 uur aan in het hotel.
De dag daarna eerst alles laten nazien door een mecanieker. Deze moest bijna 3 liter water in de radiator gieten. Blijkbaar werkt de koeling niet goed als we omhoog rijden waardoor het water van de koeling begint te koken en de motor te heet wordt. We vullen nu ’s morgens de radiator bij en nemen genoeg water mee. Ook ’s middags als we picknicken laten we de motor afkoelen en gieten weer water bij. Zo zijn we dan gisteren zonder veel problemen in Ayacucho aangekomen.
Vandaag zijn de andere drie de omgeving van de stad gaan verkennen en ik ben in de stad gebleven. Hier waren deze morgen verschillende parades, waarvan ik foto’s heb genomen. Eerst een grote optocht van de scholen met kinderen in verschillende klederdrachten. Zij beelden de geschiedenis van Peru uit. Daarna was er nog een kleine parade van de militairen.
Morgen verlaten we de bergen en rijden naar de kust , naar Ica.
Tot dan

• 24 Juli 2015 - 21:56

Els En Peter:

Hoi,
    Machu Pichu is schitterend volgens mij. Ben benieuwd naar de foto's. Geniet nog van de laatste dagen.
    Groetjes,
    Peter en Els

• 25 Juli 2015 - 09:17

Paredis - De Jongh Hedwige:

Goede morgen van uit Oostduinkerke,

Prachtige reis en foto's waarschijnlijk! Nog een fijn einde van de reis.
    Groetjes Albert en Hedwige

• 25 Juli 2015 - 22:03

Angela & Mario:

Amai amai, klinkt allemaal erg goed!!!
    Geniet er nog van heren!!!!

Heel veel groetjes uit het mooie Achel! :)