Ghanzi: Op stap met de San - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Ghanzi: Op stap met de San - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Ghanzi: Op stap met de San

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

15 Juli 2011 | Botswana, Ghanzi

Op 14 juni zijn we dan met onze wagen naar het zuiden gereden, richting Ghanzi. Deze stad ligt in het hart van de Kalahari-woestijn. Het werd een rit van circa 400 km. Onderweg was niet zoveel te zien. De weg was in perfecte staat en het was niet erg druk. Bijgevolg konden we meestal met een snelheid van 100 tot 120 km per uur doorrijden. Het landschap was redelijk vlak en bedekt met droog gras en struiken. Langs de weg waren op verschillende plaatsen geregeld picknick plaatsen aangebracht.
Een 50 km voor Ghanzi lag het plaatsje Da'kar. Dit is het culturele centrum voor de San mensen. De San kennen we beter als de Bosjesmannen. Da'kar viel wat tegen daar alles gesloten was. We reizen ook buiten het toeristisch seizoen. In Ghanzi vonden we een mooi hotel en hebben het stadje nog verkend. Het centrum van Ghanzi is kleiner dan het centrum van Achel en toch is het de hoofdstad van de Kalahari provincie.
Voor de dag daarna hebben we een trip geboekt naar de Bosjesmannen.
's morgens reden we naar een ranch , 10 km buiten Ghanzi. Op deze ranch staan een aantal San hutten die verhuurd worden aan de toeristen. Ook is het mogelijk om samen met een groep San een bush walk te doen. We werden door een groep van circa 10 bosjesmannen meegenomen de Kalahari woestijn in. Zij toonden ons hoe zij konden overleven in deze woestijn. Overal weten ze planten en wortels te vinden. De rondleiding duurde zo wat een 3 uur en was zeer boeiend.
De dag daarna zijn we terug richting Maun gereden.