Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba

Door: Tjeu Schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

21 Juli 2010 | Cuba, Santiago de Cuba

Hallo,

eindelijk kan ik nu de verslagen verder afwerken (ik ben weer thuis en dat gaat gemakkelijker).
Na het bezoek aan Guardalavaca zijn we door gereden naar Santiago de Cuba.
Onderweg hebben we het geboortedorp van Fidel Castro bezocht. Dit dorp is nu een museum. Natuurlijk kwamen we daaraan op een maandag, de sluitingsdag van het museum. Gelukkig was er een vriendelijke bewaker die ons toch heeft rondgeleid in het dorp. We hebben er het geboortehuis van Fidel kunnen bezoeken.
Santiago de Cuba was de eerste hoofdstad van Cuba en is nu de tweede grootste stad van het land. We hebben er overnacht in het hotel Casa Grande, midden in de oude stad; Oorspronkelijk was dit een familiepaleis dat in 1914 omgebouwd is tot een hotel. Enkele jaren geleden werd het gerestaureerd. We zijn drie nachten gebleven in dit hotel.
Op dinsdag 20 juli hebben we dan een prachtige rit gemaakt langs de zuidwestkust van Cuba. Deze kustweg is langs de ene kant geflankeerd door de zee en aan de andere kant door het Sierra Maestre gebergte. In dit gebergte ligt de hoogste berg van Cuba (circa 2000 m hoog). Blijkbaar wordt deze weg weinig gebruikt door de toeristen want hij was in zeer slechte staat. De 150 km langs de kust heeft ons circa 45 uur gekost om er door te geraken. Op verschillende plaatsen was de weg gedeeltelijk weggespoeld en vervangen door een provisorische omleiding. Enkele malen moesten we door de droge rivierbedding rijden daar de brug ingezakt was.Ongeveer 20 km van de weg was een zand- en keienbaan. alles bijeen was het een prachtige rit. Het is juist langs deze kust dat Fidel Castro zijn inval in Cuba gedaan heeft. In het gebergte had hij zijn eerste hoofdkwartier. In Tres Palmas hebben we het museum bezocht over deze landing in Cuba en de eerste veldslagen daarrond.
Op woensdag 21 juli zijn we dan naar de andere kant gereden. Hier ligt het Parque Baconao. Dit is een enorm natuur- en recreatiepark met een oppervlakte van circa 800 km2. De hoofdattractie van het park is La Gran Piedra. Vertaald betekend dit De Grote Steen. 14 km buiten Santiago moesten we via een kronkelende weg van circa 15 km naar boven rijden naar de rotspunt. De klim naar boven is een belevenis. Onder is het nog heet en boven kan het zeer fris zijn. In het begin ziet men verschillende verwaarloosde koffiestruiken. Het laatste gedeelte gaat tussen hoge varens en langs fel gekleurde orchideeën. Boven heeft men een mooi uitzicht op het bergland en de grillige kustlijn. Bij helder weer kan men bijna 70 km ver zien. Doch wij hadden natuurlijk pech daar er veel wolken hingen. Nabij de rotspunt hebben we ook nog een prachtige tuin bezocht. Hier kweekt men verschillende tropische planten en bloemen voor de verkoop. Verder langs de kust ligt dan de Valle de la Prehistorica. In deze vallei heeft men allerlei replica's van verschillende prehistorische dieren neergezet. De beelden zijn allemaal op ware grootte. Naast dinosaurissen staan er ook mammoeten, sabeltand tijgers en holeberen.Onderweg kwamen we nog langs allerlei stranden. De weg eindigt in Baconao. Dit plaatsje is gelegen aan een grote lagune. Ook hier is men bezig om allerlei grote hotelcomplexen op te zetten.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Guantanamo. In deze buurt ligt de beruchte Amerikaanse gevangenis. Hier hebben we niets van gezien daar rond de gevangenis de Cubanen een groot militair spergebied hebben ingesteld.
We waren nog maar juist terug in Santiago of men maakte er ons attent op dat we een slappe band hadden. Gelukkig was er vlakbij een benzinestation. Hier heeft men ons op professionele wijze de band gemaakt. Dit nam niet meer dan een half uur in beslag. De kostprijs ? Een paar gebruikte schoenen of 10 pesos. Het liefst hadden ze echter de schoenen, doch daar we geen reserve bij hadden hebben we het dan maar met de 10 pesos geregeld.