Pinnawella, Dambulla en Sigiryia - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu Pinnawella, Dambulla en Sigiryia - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mathieu Schuurmans - WaarBenJij.nu

Pinnawella, Dambulla en Sigiryia

Blijf op de hoogte en volg Mathieu

09 Juli 2014 | Sri Lanka, Sigiriya

Hi,
De eerste dagen hier in Sri Lanka zijn alweer voorbij.
Gisteren zijn we uit Negombo vertrokken. Eerst zijn we naar Pinnawella gereden. Daar kwamen we rond 11u aan. Pinnawella is een opvangcentrum voor verweesde olifantjes. Midden jaren negentig zijn ze begonnen met 5 olifanten en nu zijn er 72. Toen we aankwamen waren ze juist aan het baden in de rivier. Dit is wel een echte toeristische attractie geworden. Om 12 uur werden ze allen door de straten van het stadje teruggebracht naar het opvangcentrum. Indrukwekkend, 72 olifanten door de winkelstraat. Daarna zijn we nog gaan kijken naar het voederen.
Na dit bezoek en zijn we doorgereden naar Dambulla. Deze rit duurde ongeveer 2 uur. Maximale snelheid in Sri Lanka is 60 km/uur. In Dambulla ligt de Gouden Tempel, één van de voornaamste Boeddhistische Tempels in het Land. Bij de ingang staat een gouden stoepa en een reusachtig gouden zittende Boeddha. Via een serie van trappen kan men naar boven op de rots gaan. Hier liggen vijf grotten met daarin meer dan 500 Boeddhabeelden. De eerste twee grotten dateren uit circa 2000 jaar terug. De andere drie grotten zijn maar enkele honderden jaren oud. Allen bevatten beelden en fresco’s.
De zelfde avond zijn we dan doorgereden naar Sigiryia. Hier blijven we drie nachten.
Vandaag hebben we de bekende Leeuwenrots beklommen. Via meer dan duizend treden kan men de top bereiken. OP de top van deze 300 meter hoge rots stond in de vijfde eeuw een koninklijk paleis. Eerst gaat het via een aantal trappen naar de onderste laag van de beklimming (100 m). Hier kan men een grot bezoeken met prachtige, goed bewaarde fresco’s. Verder is er de spiegelmuur met eeuwenoude graffiti. Vervolgens bereikt men de tweede Laag. Hier bevond zich de eigenlijke ingang van het paleis. Dit was een trap tussen de poten van een reusachtige Leeuw die door zijn muil naar het paleis liep. Spijtig is de leeuw verdwenen, alleen zijn poten zijn er nog. Op de top van de rots liggen nu nog de ruïnes van het paleis. Tijdens de beklimming en op de rots heeft men te maken met felle winden.

Morgen gaat het dan naar Polonuruwa. Dit was de tweede hoofdstad, tijdens de miuddeleeuwen. Misschien doen we ook nog een safari in een klein nationaal park.

Tot dan !!!!!!

• 09 Juli 2014 - 12:52

Carlo:

Klinkt allemaal heel bekend , er zullen nog veel mooie dagen volgen ( jammer van de Perahera)

• 09 Juli 2014 - 15:37

Paul Geebelen:

Hallo Thiieu,
    De attractie van de olifanten weesjes is nog steeds hetzelfde en de rivier ziet er nog precies hetzelfde uit.
    De gouden tempel van Dambulla is heel indrukwekkend, maar de Leeuwenrots met overblijfselen van het koninklijk paleis staat nog glashelder in m'n geheugen. Beneden aan de toegang naar de rots is (was) een eenvoudig restaurantje, lange tafels met palmbladen daken en... een heerlijk glas wijn !! Als je een dezer dagen in de rimboe komt en een fiets kunt huren, moet je zeker van de gelegenheid gebruik maken om (best met enkele mensen, niet alleen doen) naar de locale bevolking te fietsen. Je krijgt vast wel de gelegenheid om dan bij iemand binnen hun hutje te mogen bekijken. Héél primitief, eenvoudig, maar wel alles netjes proper. Zeker doen als je de kans hebt.
    Geniet er nog van,
    Paul

• 10 Juli 2014 - 12:08

Tonny Bloemen:

mannen, het zie er allemaal weer heel goed uit !!
    heel veel plezier ginder .
    maar wij hebben ook nieuws vanuit Achel !!
    speciaal voor Peter, het eerste achter kleinkind is geboren !
    Warre Bloemen 08-07-2014 gewicht 2.820 kgr.
    papa(Joris), mama,(Bie) opa en opa zijn zeer trots